Zostało Ci 15 dni na wykorzystanie punktów! Nie zwlekaj!

News

2019-06-05

#niehejtuje, czyli STOP cyberprzemocy

#niehejtuje, czyli STOP cyberprzemocy

#niehejtuje, czyli STOP cyberprzemocy

Problem przemocy rówieśniczej w sieci to temat powszechny, ale trudny. Mówienie o / Przeciwdziałanie przemocy w sieci wymaga odwagi. Możliwość zamieszczenia w Internecie filmików, zdjęć, a także wpisów otworzyła zupełnie nowe drzwi, do działań twórczych i pozytywnych ale też i krzywdzących i złych.. Czym jest cyberprzemoc i jak sobie z nią radzić? O tym i o wielu innych aspektach związanych z tym tematem przeczytasz w tym artykule. Zapraszamy do lektury!

#niehejtuje

Na czym polega problem cyberprzemocy?

Czym jest cyberprzemoc, o tym powinni wiedzieć wszyscy – dzieci, nastolatkowie, dorośli… Nie da się zwalczać przemocy nie wiedząc czym tak naprawdę jest. Reaguj gdy zauważywszy w necie:

  •          wyzywanie,
  •          nękanie,
  •          straszenie,
  •          szantażowanie,
  •          publikowanie i rozsyłanie kompromitujących informacji, zdjęć oraz filmików,
  •          podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli,
  •          usuwanie z grona znajomych w mediach społecznościowych.

Jeżeli Ty lub Twój rówieśnik doświadczyłeś, czegoś takiego – nie daj się – reaguj. Dowiedz się, w jaki sposób. 

Jak sobie radzić z cyberprzemocą? 

Ofiary cyberprzemocy nie powinny dźwigać tego problemu w pojedynkę. W tym wypadku najważniejszą rolę pełni najbliższe otoczenie, a dokładniej - rodzice i nauczyciele. Jeśli doświadczasz niewłaściwego traktowania w sieci, zawiadomić osobę dorosłą o takim zdarzeniu - nie tylko dla swojego bezpieczeństwa, ale również dla bezpieczeństwa innych. W zależności od rodzaju i skali nękania, wobec sprawcy cyberprzemocy zostaną uruchomione specjalne procedury. Podzielenie się takim problemem z innymi przyniesie również ulgę samej osobie nękanej. Dzięki temu zrzuci z siebie ciężar, który w dłuższej perspektywie okaże się nie do udźwignięcia.

Coś cię niepokoi w Sieci? Jesteś świadkiem lub ofiarą cyberprzemocy? Podziel się tym problemem z innymi. Zawiadom osobę dorosłą o takim zdarzeniu – rodzica, nauczyciela, administratora strony lub konsultanta w bezpłatnym telefonie Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Zrób to dla swojego bezpieczeństwa, ale również dla bezpieczeństwa innych. Zyskasz pomoc i poczujesz ulgę.

W przypadku cyberprzemocy ze strony innego ucznia, dużą rolę odgrywają rówieśnicy, którzy takie sytuacje obserwują w Internecie, a także poza nim (na przerwie w szkole, podczas zajęć pozalekcyjnych, itp.).Bardzo często, zamiast pomóc prześladowanemu koledze, bezmyślnie  przystępują do jego krzywdzenia. Z tego też powodu ważna jest świadomość konsekwencji swoich czynów oraz wykazanie się empatią. Zastanów się jak poczuje się adresat twoich działań w sieci. Nawet pozornie niewielka reakcja w postaci polubienia krzywdzącego postu na stronie, może wywołać wiele szkód.

Przeciwdziałanie cyberprzemocy – lepiej LUBIĆ niż hejtować 

Przemoc w Internecie jest bardzo powszechnym problemem, który rodzi się z różnych przyczyn. Jest to bardzo smutne, ale jednym z takich czynników jest nuda, która w połączeniu z komunikacją online prowadzi do tak przykrych sytuacji.

Zdarza się, że pewnej osobie z klasy nie spodoba się sposób ubierania się, mówienia czy zachowania rówieśnika. Sprawa zaczyna się od pojedynczego komentarza, ale potem dołączają inni koledzy. Wówczas tworzy się błędne koło, którego nie sposób zatrzymać. Komentując w określony sposób kompromitujące materiały, udostępniając je rówieśnicy wyrażają aprobatę dla krzywdy.Grupa zaczyna źle traktować takiego kolegę/koleżankę.

Wykaż się empatią możesz uchronić osobę słabszą przed hejtem w szkole. Nikt nie jest doskonały i wszyscy mamy wady. Czy w takim razie też zasługujemy na hejt? Absolutnie NIE! Dołącz do akcji LUBIĘ! #niehejtuje! i daj przykład innym!

Chcesz być na bieżąco? Zostań z nami i obserwuj nasze profile na Facebooku oraz Instagramie! Pamiętaj, że początek akcji #niehejtuje jest w Tobie! Zrób coś, by zmienić na lepsze otaczającą Cię rzeczywistość.