Jak Polacy podchodzą do zakupów ubrań dla swoich dzieci? Raport 2022
Głównym celem badań było zweryfikowanie:
● W jakim przedziale mieszczą się roczne wydatki mieszkańców polskich miast na ubrania dziecięce.
● Jaki procent zarobków Polacy przeznaczają na ubrania dziecięce.
● W jakim przedziale wiekowym dziecka wydatki na ubrania są największe.
● Na co rodzice zwracają największą uwagę przy wyborze ubrań i butów dla dzieci oraz młodzieży.
● Jaka grupa rodziców robi zakupy przez Internet.
● Co Polacy robią ze starymi i niepotrzebnymi ubraniami dziecięcymi.
Na podstawie wyników ankiet przygotowano zestawienia – między innymi ranking miast, w których rodzice wydają na dziecięce ubrania najwyższe kwoty, rankingi miast, w których najwięcej mieszkańców kieruje się ceną oraz marką podczas zakupów oraz ranking miast, w których najwięcej osób nadaje ubraniom drugie życie, kiedy są już niepotrzebne.
Najważniejsze wnioski wynikające z raportu:
● Najwięcej mieszkańców Warszawy, Wrocławia oraz Katowic wydaje na ubrania dziecięce powyżej 2000 złotych w skali roku. Najmniejsze wydatki zadeklarowali mieszkańcy Gdańska.
● W skali roku na ubrania dla dzieci powyżej 2000 złotych wydaje szacunkowo co trzeci rodzic.
● Rodzice wydają więcej pieniędzy na ubrania dla dziewczynek niż dla chłopców.
● Najwyższe wydatki odnotowują rodzice dzieci w przedziale wiekowym 8 – 12 lat.
● Większość Polaków kupuje ubrania dla dzieci i młodzieży w sklepach stacjonarnych.
● Przy zakupach ubrań dziecięcych największa liczba respondentów kieruje się ceną. Na drugim miejscu znalazła się jakość materiałów, a na trzecim marka.
● Polacy wybierają ubrania dla dzieci kierując się głównie własnym gustem. Rzadko szukają inspiracji w Internecie, reklamach lub w opiniach znajomych.
● Niepotrzebne dziecięce ubrania najczęściej są oddawane rodzinie i znajomym – oddaje je ponad 58% Polaków.
● Tylko 6,6% osób wyrzuca niepotrzebne dziecięce ubrania do kosza.
● Najrzadziej ubrania wyrzucają mieszkańcy Poznania, najczęściej – Bydgoszczy.
● Na markę kupowanych ubrań dziecięcych zwracają uwagę przede wszystkim mieszkańcy Warszawy oraz Katowic.
W których miastach rodzice wydają najwięcej na ubrania dla dzieci?
Ponad 1/3 rodziców z dużych miast – 36,7% - przeznacza na ubrania dla dzieci powyżej 2000 złotych rocznie. Na podstawie przeprowadzonych badań zweryfikowano, w których miastach rodzice najczęściej odnotowują tak wysokie wydatki.
W rankingu prowadzi Warszawa: 42,2% rodziców z tego miasta wydaje rocznie więcej niż 2000 złotych na dziecięce ubrania. Na drugim miejscu znalazł się Wrocław – z wynikiem 41,5%. Prowadzenie Warszawy i Wrocławia może być związany z tym, że oba te miasta posiadają najwyższe dochody w Polsce. Według danych GUS mediana zarobków w Warszawie jest od kilku lat jedną z największych w kraju – w grudniu 2021 wynosiła około 8 000. We Wrocławiu – około 7 100. Co ciekawe, najwyższe średnie dochody odnotowano w trzecich w rankingu Katowicach – w grudniu 2021 wynosiły ponad 9000 (może to jednak po części wynikać z dużego dodatku, który otrzymują w tym miesiącu górnicy). Wyższe niż przeciętne dochody w danym mieście przekładają się więc na wyższe wydatki na ubrania dla dzieci. Wysokie pozycje Warszawy i Wrocławia mogą być też związane z faktem, że ceny w tych miastach są stosunkowo wysokie – a jak pokazują badania, rodzice preferują kupowanie ubrań dla swoich pociech w sklepach stacjonarnych.
Najmniej mieszkańców Gdańska wydaje ponad 2000 zł na ubrania w skali roku – robi to zaledwie 27,1% rodziców (różnica ponad 15 punktów procentowych wobec pierwszej w zestawieniu Warszawy). Pośród trzech miast, w których wydatki są najniższe, znalazły się również Bydgoszcz – z wynikiem 33,3% oraz Łódź – 31,9%.
Patrząc na ogólny rozkład wydatków można zauważyć, że najliczniejsza grupą są rodzice, którzy wydają powyżej 2000 złotych – 36,7%. Najrzadziej ankietowani deklarowali wydatki roczne zamykające się w kwocie 500 złotych: tyle wydało zaledwie 9,4%. 12,9% przeznacza na ubrania dla dzieci 500 – 899 złotych, a 14,7% - 900 – 1299 złotych.
Jak wynika z danych opracowanych przez Euromonitor International Polacy wydają średnio na ubrania około 1000 złotych. Z opublikowanych przed kilku laty badań Eurostatu wynika, że przeciętne wydatki Polaków na ubrania i buty wynosiły około 300 euro rocznie (zgodnie z ówczesnym kursem euro: około 1300 złotych) – znacznie mniej niż typowy Europejczyk, przeznaczający na ten cel około 800 euro.
W obliczu tych danych, wydatki respondentów badania na modę dziecięcą, wydają się stosunkowo wysokie. Może to wynikać z kilku czynników, między innymi:
● Postępującej inflacji – Eurostat wciąż nie opublikował najnowszych danych na temat wydatków na ubrania, a od ostatniej edycji badania przeciętna cena ubrań wzrosła.
● Uwzględnieniu w niniejszym badaniu wyłącznie mieszkańców dużych miast – w których średnie dochody są wyższe niż na wsiach i małych miasteczkach.
● Część rodziców może chętniej wydawać pieniądze na ubrania dla dzieci niż dla siebie. Dodatkowo, wyrastanie z ubranek wymaga częstszej wymiany garderoby.
Dodatkowo, z wielu raportów badawczych (m.in. firmy badawczej KPMG) wynika, że osoby urodzone po 1990 roku, są bardziej skłonne wydawać większe kwoty na ubrania niż poprzednie pokolenia. Chętniej także sięgają po limitowane kolekcje, markowe ubrania oraz są podatne na wpływ trendów i social mediów. Osoby te są obecnie często młodymi rodzicami, co sprzyja większym wydatkom na dziecięce ubrania niż w przeszłości.
Jaki procent dochodów Polacy przeznaczają na ubrania dla dzieci?
Aby lepiej zobrazować skalę wydatków na dziecięce ubrania, respondentów zapytano również, jaki procent dochodów przeznaczają na ten cel.
Ponad ¼ ankietowanych – 26,4% - wydaje na ubrania dziecięce mniej niż 10% dochodów. Niewiele mniej – 22,9% - deklaruje wydatki rzędu 10 – 14% dochodów. Blisko połowa rodziców z Polski przeznacza więc na zakup ubranek dla dzieci mniej niż 14% swoich zarobków. Warto zauważyć, że według większości badań, Polacy przeciętnie przeznaczają na ubrania około 10% zarobków.
Interesujący jest fakt, że aż 18% mieszkańców miast deklaruje, że na ubrania dla dzieci wydaje ponad 30% swoich dochodów. Stosunkowo duży procent – 15,9% - kupuje je za równowartość około 20 – 30% zarobków. Tak duże wydatki mogą być związane m.in. z:
● Posiadaniem kilkorga dzieci różnej płci
● Wiekiem dzieci – jak pokazują wyniki badań, opisane w kolejnych punktach, istnieje korelacja pomiędzy tym, ile dziecko ma lat, a wydatkami na jego ubrania.
● Niewielkimi przychodami własnymi – konieczność zaopatrzenia dziecka w nowe ubrania staje się więc znaczącym wydatkiem w domowym budżecie.
Jak wygląda rozkład wydatków w zależności od płci i wieku dzieci?
65,3% respondentów zadeklarowało, że więcej wydaje na ubrania dla dziewczynki, 34,7% - dla chłopca. Taki rozkład wydatków może być związany z tym, że:
● Statystycznie to kobiety wydają na ubrania więcej – a w zestawieniu ujęto także nastolatki, które nierzadko same decydują o zakupie ubrań. Stąd wydatki na ubrania dla dziewcząt są wyższe niż w przypadku chłopców.
● Dziewczęta mają większe potrzeby ubraniowe, a ich stroje miewają wyższe ceny niż ubrań chłopięcych.
Rodzice deklarują, że wydatki na ubrania dziecięce są najwyższe, gdy dziecko ma 8 – 12 lat – tak uważa 33% respondentów. Niewiele mniej – 28,9% - zadeklarowało, że apogeum wydatków następuje pomiędzy 13 a 16 rokiem życia. Ten stan rzeczy może być związany z faktem, że młodzież w tym wieku zaczyna przywiązywać większą uwagę do tego jak wygląda na tle swoich rówieśników w szkole, co generuje większe potrzeby odzieżowe. Poza tym dzieci potrzebują ubrań do codziennego chodzenia do szkoły, na specjalne okazje, spotkania z rówieśnikami. Często też droższe, markowe ubranie, jest czymś upragnionym jako symbol statusu, a z wiekiem młodzież zaczyna zwracać na to coraz większą uwagę. Dodatkowo, dzieci w tym wieku stosunkowo szybko rosną, co wymaga regularnej zmiany garderoby.
Niższe wydatki w przypadku młodszych mogą być związane z sięganiem chętnie po ubrania używane – ze względu na to, jak szybko rośnie młodzież, często ich ubrania przekazywane są rodzinie i znajomym. Z kolei po szesnastym roku życia proces wzrostu i zmian sylwetki zazwyczaj zostaje zahamowany, co umożliwia dłuższe wykorzystywanie ubrań.
Jak wyglądają zwyczaje zakupowe?
Według przeprowadzonego badania 54,9% ankietowanych kupuje ubrania dziecięce w sklepach stacjonarnych. W Internecie robi to na ogół 45,1%. Ciągła przewaga sklepów stacjonarnych może wynikać m.in. z możliwości obejrzenia na żywo i przymierzenia towaru. Duży udział sprzedaży internetowej wskazuje jednak na to, że Polacy coraz bardziej cenią sobie duży wybór i często niższe ceny w sklepach online.
Źródłem inspiracji zakupowych jest dla rodziców przede wszystkim ich własny gust. Około 18,4% szuka informacji o modnych dziecięcych ubraniach w internecie, a zaledwie 1,1% czerpie inspiracje z reklam.
Czym kierują się Polacy podczas zakupów ubrań dziecięcych?
W przypadku zakupu ubrań dziecięcych dla prawie połowy ankietowanych najistotniejsza jest cena. Może być to związane z niechęcią do przepłacania za rzeczy, które będą służyć dziecku przez stosunkowo krótki okres. 34,6% respondentów jako kryterium decydujące wskazało materiał wykonania. Ponad 1/3 rodziców więc zwraca uwagę na to, aby ich dzieci nosiły naturalne materiały, przyjazne dla skóry i nie wywołujące nadmiernego pocenia oraz reakcji alergicznych. Zaledwie 15% przebadanych osób podczas zakupów ubrań kieruje się tylko marką. Za takim wyborem mogą stać dwojakie przyczyny – z jednej strony chęć wybrania ubrań wysokiej jakości, z drugiej pragnienie zadowolenia dziecka: dla nastolatków, zwłaszcza z dużych miast, często ważna jest markowa odzież. Tylko 1,4% zwraca uwagę przede wszystkim na kraj pochodzenia.
Na podstawie wyników przygotowano zestawienia, obrazujące, w których miastach najczęściej konsumenci kierują się przy zakupach ceną, a w których – marką.
Cena ubrań jest szczególnie istotna dla mieszkańców Gdańska – 54%, Krakowa – 51% oraz Katowic – 50%. Najrzadziej kierują się nią mieszkańcy Łodzi – prawie 45%, Białegostoku – 43,5% oraz Warszawy – 43,1%.
Marka jest najistotniejsza dla rodziców z Warszawy – 21,6%, Katowic – 17% oraz Łodzi – 15,9%. Warszawa i Katowice należą do miast, w których wydatki na ubrania są najwyższe: co może wskazywać na to, że właśnie w tych miastach rodzice najczęściej wybierają droższe, markowe ubrania. Najrzadziej na markę zwracają uwagę respondenci z Gdańska – 10,4%, Szczecina – 10% oraz Poznania – 8,5%.
Co Polacy robią z ubraniami, z których młodzież wyrasta?
Ze względu na to, jak szybko rosną dzieci, często ubrania założone zaledwie kilka razy, przestają na nie pasować. W toku badań zweryfikowano, co dzieje się z takimi ubraniami. Okazuje się, że w ponad 90% przypadków trafiają one do „drugiego obiegu”.
Ponad 58% badanych oddaje stare ubrania dziecięce znajomym i rodzinie. Taki zwyczaj może także wpływać na stosunkowo niskie wydatki ubraniowe dla najmłodszych dzieci (najszybciej wyrastają z ubranek – znaczną część wyprawki można więc skompletować za darmo). 20% respondentów odsprzedaje takie ubrania. Duży udział ankietowanych, którzy postępują w ten sposób, może być związany z rosnącą popularnością serwisów, umożliwiających wystawianie własnych ofert ubraniowych. 15,1% oddaje dziecięce ubrania na zbiórki. 6,6% je wyrzuca.
Najczęściej ubrania oddają rodzinie lub znajomym mieszkańcy Krakowa, Warszawy oraz Wrocławia – odpowiednio robią to 71,4%, 63,7% oraz 58,5%. Najrzadziej postępują w ten sposób mieszkańcy Poznania, Gdańska i Bydgoszczy.
Najczęściej odsprzedają ubrania osoby z Wrocławia – 26,8%, Bydgoszczy – 25,5% oraz Gdańska – 25%. Pomiędzy Wrocławiem, a ostatnim w zestawieniu Krakowem, gdzie ubrania odsprzedaje 12,1% rodziców, istnieje różnica 14,7 punktów procentowych.
Najczęściej ubrania młodzieżowe i dziecięce trafiają do drugiego obiegu w Poznaniu, Gdańsku oraz Wrocławiu. W przypadku Poznania jest to aż 98,3%, w Gdańsku 95,8%, a we Wrocławiu – 95,1%. Najczęściej wyrzucają ubrania mieszkańcy Bydgoszczy – aż 17,65%. W porównaniu do Katowic, drugiego miasta na liście tych, gdzie ubrania najczęściej trafiają do śmierci różnica wynosi aż 10,4 punkty procentowe – do 7,2%.
Wprowadzenie ubrań do drugiego obiegu cieszy się więc obecnie dużą popularnością. Taka praktyka pozwala zaoszczędzić rodzicom na kupnie nowych ubranek, zarobić osobom odsprzedającym dziecięce rzeczy oraz uważana jest za proekologiczną.
Podsumowanie
Zebrane dane wskazują na kilka istotnych prawidłowości oraz tendencji:
● Roczne wydatki na ubrania dziecięce są stosunkowo duże – przeważająca większość Polaków wydaje na nie więcej niż 2000 złotych
● Połowa Polaków przeznacza na ubrania i buty dla swoich pociech mniej niż 14% dochodów. Co trzeci Polak jednak wydaje na nie więcej niż 20% przychodów
● Najwięcej środków na ubrania dziecięce przeznaczają rodzice dzieci pomiędzy 8 a 16 rokiem życia – a więc w okresie, gdy młodzież szybko rośnie, a jednocześnie zaczyna chodzić do szkoły i często samodzielnie decydować, jakie rzeczy chce nosić
● Przy zakupach najważniejsza dla wielu rodzicach jest cena. Stosunkowo duże znaczenie ma jednak także materiał wykonania, a około 15% zwraca uwagę przede wszystkim na markę
● Większość Polaków używane ubrania dzieci oddaje znajomym i rodzinie. Co czwarta osoba je odsprzedaje.
Metodologia
Badania przeprowadzono metodą CAWI – computer assisted web interview: ankieta w formie elektronicznej. Wzięło w nich udział 700 mieszkańców największych polskich miast. Badanie zostało zrealizowane w okresie 30.06.2022 - 02.08.2022.
Respondenci odpowiadali na następujące pytania:
● Ile wydajesz na ubrania dla dzieci w skali roku?
● Jaki procent swoich zarobków wydajesz na ubrania dla dzieci w skali roku?
● Dla kogo wydajesz więcej środków na ubrania?
● W jakim wieku dziecka wydawałeś/aś najwięcej na ubrania?
● Gdzie zazwyczaj kupujesz ubrania dla dzieci?
● Czym kierujesz się podczas zakupów ubranek dla dzieci?
● Skąd czerpiesz inspiracje modowe przy wyborze ubrań dla dzieci?
● Co robisz ze starymi/niepotrzebnymi ubraniami dla dzieci?
Użytek publiczny
Przedstawione w raporcie infografiki oraz dane statystyczne można swobodnie wykorzystywać w celach zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych ze wskazaniem autorstwa badania (Reporter Young) wraz z linkiem na niniejszą podstronę.